" Ya ALLAH ya tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan sifat malas, aku berlindung kepadaMu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepadaMu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.. Amin"

29 April 2016

Resepi Ayam Madu

as salam

salam jumaat...

lama gila tak update blog :)

kali ni mama nak bagi Resepi Ayam Madu kegemaran reza ranea..

sebelum ni asik makan kat kedai mamak saja.. rupanya senang sangat..

jom tengok resepi ok 




Bahan-bahan:

- ayam setengah ekor potong 4
- sos cili
- bijan
- bawang goreng
- gula dan garam

(untuk bahan tumis)
- 2 biji bawang besar
- 2 ulas bawang putih
- 2 inci halia
- 2 batang kulit kayu manis
- 2 biji bunga lawang
- 2 biji bunga cengkih

Cara-caranya:




1. Goreng ayam yang telah digaul kunyit dan sedikit garam.

2. Tumis bahan2 yang diperlukan dengan setengan cawan minyak sehingga garing.

3. Masukkan sos cili dan sedikit air, masukkan gula garam secukup rasa dan kacau.

4. Bila dah agak likat masukkan ayam semula bersama bijan dan bawang goreng.

Siap!!

senang saja kan.. nanti try buat ok

bye

lurve,

mamaleen

14 March 2016

Selamat Pengantin Baru

as salam

selamat bercuti sekolah ya :)

lega betul tak payah bangun awal sikit.. huhu..

jom cerita pasal kenduri kawen.. dua orang kawan mama ni kawen hari serentak :)

jumaat lepas hari bernikah Cik Ina kita ni.. 



penat juga tunggu tok kadi buat perangai.. huhu..



Alhamdulillah akhirnya selamat bernikah kawan aku ni :)

Hari sabtu tu pulak perjalanan kenduri dimulakan ke Kodiang dulu... jauh wei.. jom makan kenduri..



Selamat berkahwin ya Cik Syima.. kakak kesayangan mek nea ni..



selamat pengantin baru untuk Syima dan Ehsan.. 



kami pun menerai la pelamin kan.. bila lagi weh.. haha..


balik sp pulak pegi kenduri Cik Ina pulak... makan2 je keja nya hari tu..


Alhamdulillah rezeki makan... balik jom kira gift ya..



habis cerita kenduri untuk hari ni.. ok bai

lurve,

mamaleen



10 March 2016

Thoughtful Thursday

as salam



kadang2 kita rasa dah sangat baik.. rupanya orang lain tak rasa macam tu.. 

masih lagi duk cari dan ungkit salah2 kita dalam diam..

orang tak penah faham masalah kita, tapi dia buat rumusan mendalam pasal kita..

setakat tu saja dulu... ok bai

lurve,

mamaleen

03 March 2016

Alor Setar Lagi

as salam

kita cerita jalan2 Alor Setar lagi ya.. sebab balik kampung tok baba kat Kuala Kedah.. lajak terusla ke Aman Central lagi :)



Seronok sikit la ke sini.. boleh cuci mata.. kalau dulu asik la ke Penang kan..



Sekaran Aloq Setaq pun dah ada huruf besar2 gini... tapi stress mak tengok gambar laki amik.. tak full.. huhu..




Mek nea pun ntah apa2 posing dia.. huhu.. layan..

Huruf2 ni betul2 depan Masjid Zahir.. masa mama duk sini tak ramai orang lagi.. lepas tu baru ada kereta pengantin pulak datang bergambar..

Kat Sungai Petani pun dah ada tau.. 



emm.. tu ja nak cerita pun..

ok bai

lurve,

mamaleen