01 July 2013

Resepi Nasi Ayam Malas

as salam

minggu rajin sedunia... asyik masak je...

mama masak nasi ayam hari sabtu lepas.. u ols pun mesti pandai buat kan.. senang sesangat.. dah belajar masak tingkatan 3 Ekonomi Rumah Tangga tu.. tapi nak juga share resepi nasi ayam versi Mamaleen..

jom tengok resepi okeh...

NASI AYAM MAMALEEN

*** tak payah la bahan2, terus bagi cara masak boleh?? kikiki

1 - rebus ayam bersama bawang merah+putih, halia (tumis dulu)

2 - dah rebus angkat dulu ayam tu pastu perapkan dengan kicap+madu+garam+kunyit.. agak2 sejam ke pastu boleh goreng ayam tu

3 - basuh beras dan masak nasi menggunakan stok ayam tu.. tambah cikit serbuk kunyit nak bagi kuning2 gitu..

4 - sos cili pula campurkan sos cili thai dengan stok ayam.

haaa... dah siap... ni pemalas punya orang yang nak bagi resepi..

jangan marah okeh..

dah siap tu susunkan dalam pinggan, hiaskan dengan salad dan tomato.. plating kena cantik oke.. sejak2 tengok Masterchef ni nak plating la bagai.. :P



okey tak kak ton????


yang penting anak2 suka makan.. hehe..

ok bye


lurve,

mamaleen





1 comment:

me.liyana said...

ok2..hehe..baru buat nasi ayam..tp mkn ayamnye aje dgn salad..sbb sentap laki kata dah bolat..bhaha

Hai

assalamualaikum hai... rindu saya tak?