" Ya ALLAH ya tuhan kami, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada keluh kesah dan dukacita, aku berlindung kepadaMu dari lemah kemahuan dan sifat malas, aku berlindung kepadaMu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepadaMu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia.. Amin"

23 July 2013

Resepi Daging Masak Merah

as salam

mak berjaya masak Daging Masak Merah nyah!!!

poyo je kan.. orang len pun dah lama pandai masak ni... huhu

first time buat wei.. mula2 macam tak konfident je sedap.. tapi bila makan memang sedap... hasben pun kata sedap.. macam makan kat kedai.. ok tipu =_=



walaupun rupa tak cantik tapi rasanya ok la.. masuk lif tekan sendiri




mama amik resepi kat sini ye..


DAGING MASAK MERAH ala gerai
resipi : Mas@Duniaku

Bahan2: 
daging lembut - hiris nipis2
(kalo nk merah, rebus dgn pewarna merah, bukan sirap ros ya)
1 sudu besar cili mesin ~ yg ni k.nor tambah
Bahan Hiris:
bwg besar - belah 4
bwg putih - cincang @ ketuk
halia - hiris
cili api / cili merah

Bahan Sos:
3 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
sedikit kiub ikan bilis ~ k.nor gantikan dgn 1 sudu besar sos ikan
sedikit air ~ k.nor guna air rebusan daging

Cara:
Panaskan minyak, masukkan bahan2 hiris sampai naik bau, (masukkan cili mesin, goreng hingga pecah minyak) dan masukkan daging, kacau sebentar dan masukkan semua sos.
Kemudian masukkan sedikit air, biarkan sebentar dan letakkan sedikit kiub ikan bilis, biar mendidih jap dan nampak pekat.. bolehlah diangkat.

*perasakan dgn garam dan gula mengikut citarasa masing2..


Read more: http://www.secubitgaramnor67.com/2013/03/daging-masak-merah-ala-gerai.html#ixzz2ZpmmxifP



lepas masak lepak2 tengok kartun baru dengan anak2..




memang ramadan kali ni puas hati dapat masak... walaupun bizi balik kerja semua.. sebab puas hati masak sendiri walaupun dua lauk je tapi boleh tahan sampai ke sahur..

oh hari ni nak masak apa pulak ye????? cait baru masuk keja dah pikir lauk berbuka..


ok bye


lurve,

mamaleen


11 July 2013

Resepi Terung Goreng Berlada

as salam


first day keja di bulan puasa... mood ke laut... kejanya asyik nak google resepi.. :p

u ols nak masak apa hari ni???

mama rasa nak masak Terung goreng bercili.. ari tu makan kat hotel masa kat kursus tu sedappppppppp sangat... 

mama nak share resepi dari Kak Sha








TERUNG GORENG BERLADA

SUMBER : BUKU RESIPI SAJIAN ISTIMEWA SHAHRIAH ABDULLAH

TERUNG GORENG BERLADA
BAHAN-BAHANNYA :

2 Batang terung – goreng terlebih dahulu
2 sudu besar air asam jawa
Gula dan garam
Minyak

BAHAN-BAHAN TUMBUK :
2 Batang lada merah
1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
50gm ikan bilis
1 biji buah keras

CARA :
1.       Panaskan minyak dan tumiskan *bahan-bahan tumbuk sehingga naik bau.
2.       Masukkan air asam jawa dan sesuaikan rasa.
3.       Akhir sekali masukkan terung.


senang ja nak buat kan.. tapi kena ada rajin yang banyak.. :)

ok dah2 la tu.. jom buat keja..


ok bye

lurve,

mamaleen


03 July 2013

Macaroni Cheese Ala SR

as salam


kan kata rajin.. masak lagi...

kali ni nak tiru resepi macam mama makan kat Secret Recipe hari tu.. dah lupa amik resepi blog mana.. pun boleh..

ok jom tengok..

Bahan2

- macaroni
- cendawan
- udang
- mozarella cheese
- susu
- butter
- sedikit tepung gandum
- garam
- black pepper

***cara2nya:



- rebuskan macaroni dengan sedikit minyak.
- rebus udang dan cendawan.




- panaskan butter kemudian masukkan sedikit tepung gandum dan kacau..

- masukkan susu, udang dan cendawan yang telah direbus tadi.

- masukkan cheese dan kacau.. tutup api..

lepas tu tuangkan atas macaroni dan gaul.. masukkan sedikit garam dan lada tu..


siapppppp.....




mek nia memang suka makan.. tengok tu sambil angkat thumb up..
hehe..




Secret Recipe VS Mamaleen recipe..




hasben i ols pun kata sedap... haha... nak jugak cerita kan...


ok bye..


lurve, 

mamaleen

02 July 2013

Float ala A&W

as salam

lama tak makan A&W ni.. rindu sama float lah...

tak payah nak rindu sangat lah mama oi.... buat ja sendiri ok..

ais + aiskrim + root beer A&W = SIAP!!!




oh yeahhh... nak pulak hari panas kan...


ok bye


lurve,

mamaleen

Cara Buat Aiskrim Goreng

assalam


tersangatlah rajinnya di hari minggu kan.. semua benda nak buat.. rsespi kali ini ialah

AISKRIM GORENG

mama amik kat blog Qasehnya Rania


ni cara2nya okeh.. senang sangat.. cewahhh




dah siap macam ni masukkan dalam peti sejuk untuk bekukan dulu ok.. 

pastu boleh goreng la.. 



eee malasnya nak taip.. main tepek gambar je kan... huhu... sabo je la..

tapi kena simpan dalam peti lama tau... jangan macam mama ni.. masuk sekejap je... pastu reza duk sibuk suruh masak... kan dah cair isi dalam tu.. huhu..

takpa la janji laki i kata sedap.. hehe..

jom la cuba jugak.. memang kompom sedap makan petang2...


ok bye,


lurve,


mamaleen

01 July 2013

Resepi Nasi Ayam Malas

as salam

minggu rajin sedunia... asyik masak je...

mama masak nasi ayam hari sabtu lepas.. u ols pun mesti pandai buat kan.. senang sesangat.. dah belajar masak tingkatan 3 Ekonomi Rumah Tangga tu.. tapi nak juga share resepi nasi ayam versi Mamaleen..

jom tengok resepi okeh...

NASI AYAM MAMALEEN

*** tak payah la bahan2, terus bagi cara masak boleh?? kikiki

1 - rebus ayam bersama bawang merah+putih, halia (tumis dulu)

2 - dah rebus angkat dulu ayam tu pastu perapkan dengan kicap+madu+garam+kunyit.. agak2 sejam ke pastu boleh goreng ayam tu

3 - basuh beras dan masak nasi menggunakan stok ayam tu.. tambah cikit serbuk kunyit nak bagi kuning2 gitu..

4 - sos cili pula campurkan sos cili thai dengan stok ayam.

haaa... dah siap... ni pemalas punya orang yang nak bagi resepi..

jangan marah okeh..

dah siap tu susunkan dalam pinggan, hiaskan dengan salad dan tomato.. plating kena cantik oke.. sejak2 tengok Masterchef ni nak plating la bagai.. :P



okey tak kak ton????


yang penting anak2 suka makan.. hehe..

ok bye


lurve,

mamaleen